OPZET RGO


Onderdelen

RGO is een holistische levende aanpak voor het verbeteren van resultaten. Een aanpak die zich ook ontwikkeld, levend en passend gehouden moet worden. Om dit te realiseren en verder te groeien is het werken met en aan het gedachtengoed opgesplitst in drie delen:

  1. De RGO-insitute. Deze beheert de RGO kennis en zorgt dat deze wordt aangepast. Het RGO-institute heeft een bestuur met deskundigen die nagaat welke onderdelen er verder van het portfolio moeten worden ontwikkeld. Voor het ontwikkelen worden deskundigen ingehuurd. Per onderdeel, functie en niveau worden de certificerings-eisen vastgelegd.  Het productfolio wordt vertaald in cursussen die gegeven mogen worden door gelicenseerde opleidingsinstituten en trainers. Een externe organisatie neemt examens af waarna de gecertificeerde worden ingeschreven in het register. 
  2. De RGO-Academy verzorgt en coördineert alles RGO-trainingen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gelicenseerde opleiders.
  3. De RGO-community organiseert inhoudelijk sessie's om de kennis van de gecertificeerden bij te houden. Ook geven de deelnemers aan waar verbeteringen mogelijk of gewenst zijn. Dit is dan weer input voor het RGO-institute.

Daarnaast zijn er ook nog andere partijen betrokken, zoals auteurs van RGO-boeken, een RGO-uitgeverij, opleidingsmakelaars. Het totaal kan als volgt worden samengevat:


Verschillende niveau's en functies.

De RGO trainingen en bijbehorende certificeringen is voor de volgende functies bedoeld:

  1. Medewerkers die resultaatgericht willen werken
  2. Teamleiders die hun team als geheel willen resultaatgericht willen laten functioneren
  3. Lijnmanagers die met hun hele afdeling de maximale resultaten willen behalen
  4. Verandermanagers die hun opdrachtgevers helpen om de organisatie zo in te richten dat deze de best haalbare resultaten halen.
  5. Idem voor adviseurs die een meer adviserende rol hebben.
  6. HR die advies kunnen geven bij de managers en organisaties die ze ondersteunen met hun expertise
  7. C-level die hun hele organisatie zo concurrerend, klantvriendelijk en rendabel mogelijk willen organiseren.

Daarbij worden vier niveaus onderkend.

  1. Foundation: de basis kennis over het resultaatgericht werken.
  2. Practitioner: het effectief en efficient organiseren van de eigen afdeling.
  3. Expert: het creëren van een nieuwe situatie
  4. Cdrtified Officer: een expert met vlieguren die ook in staat is om de kennis en ervaring over te brengen op anderen